Towarzystwo Bursy Gimnazjalnej im. dr. Jana Bednarskiego

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Noc Muzeów w Bursie

Email Drukuj PDF

Zdjęcie_4

20. 05. 2017 r. - W tę „noc” tzn. między godziną 17.00 a 22.00,w budynku Towarzystwa Bursy Gimnazjalnej w skrócie w Bursie, pokazaliśmy zwiedzającym:

1. Wolontariuszy z Goszcza, których opiekunem jest mgr Wojciech Grzybek.

2. Wernisaż wystawy prac: malarstwa, fotografii i poezji, uczniów  Liceum Ogólnokształcącego im. Seweryna Goszczyńskiego.

3. Wystawę stworzoną z kronik  pisanych przez uczniów Liceum i mieszkańców Internatu (obecny budynek Bursy), lata 70-te i dalej.

4. „KOSMOS” pokój mieszkalny i do nauki, mieszkańców Internatu z lat 70-te i dalej.

5. Wystawy stałe:

- „Dzieje Bursy Gimnazjalnej w dokumencie i fotografii utrwalone”

Część I lata 1904-1945r., zrealizowana przez panów:  Łukasza Podolaka i Roberta Kowalskiego.

- Część II lata 1945-2012r. zrealizowana przez pana  Roberta Kowalskiego.

- „Dr Jan Bednarski - lekarz, społecznik i budziciel polskości, 1860 - 1926” – opracowana przez pana mgr Roberta Kowalskiego w konsultacji z dr Jerzym M. Roszkowskim.

Inaugurację Nocy Muzeów w Bursie powierzyliśmy uczniom - twórcom z Goszcza.  Gościem specjalnym wernisażu była pani Anna Dziubas - artystka malarka i kierownik galerii Jatki.

Wernisaż prac  i wystawę obrazów otworzył pan mgr Grzegorz Klag - nauczyciel I LO.

 

Szanowni Państwo!

Korzystając z okazji, chciałbym wszystkich Państwa bardzo serdecznie powitać na otwarciu Wernisażu Prac Artystów Goszcza, uczniów I Liceum.

Wiemy za C. K. Norwidem, że «(...) piękno na to jest, by zachwycało Do pracy - praca, by się zmartwych-wstało». (Promethidion) a święty Jan Paweł II w Liście do Artystów pisał: Kto dostrzega w sobie tę Bożą iskrę, którą jest powołanie artystyczne - powołanie poety, pisarza, malarza, rzeźbiarza, architekta, muzyka, aktora... - odkrywa zarazem pewną powinność: nie można zmarnować tego talentu, ale trzeba go rozwijać, ażeby nim służyć bliźniemu i całej ludzkości.

Sztuka rodzi się z impulsów i reakcji na rozpoznawane piękno świata, a według Platona: «Potęga Dobra schroniła się w naturze Piękna».

W tym miejscu chciałbym przybliżyć dwa takie impulsy: pierwszym była praktyka szkolna i dydaktyka literatury, a więc lekcje, na których staramy się realizować metodę przekładu intersemiotycznego (międzyznakowego), Chodzi w nim o to, by słowa zamienić w ich plastyczny odpowiednik, w barwę, kompozycję, wyobraźniowy skrót i pespektywę W zeszłym roku szkolnym pomyślałem o projekcie pt. Oprawka ciekawsza od lektury, na który pozytywnie zareagowała Kasia Jasińska z klasy 2g. Wykonała ona kilka obrazów, przekładając język literatury na obraz. I tak powstało kilka prac, które dla Państwa dzisiaj mogą być swoistą zagadką literacką (o jakie dzieło literackie chodzi/jaką lekturę przedstawia).

Drugim impulsem była sugestia Michała Kucińskiego z klasy 2b, który chciał w szkole zorganizować jakiś event artystyczny (może literacko-muzyczny lub plastyczny), bo wiedział, że jest wśród młodzieży licealnej całe grono tych, którzy fotografują, rysuję, piszą wiersze, malują… I tak doszło do zorganizowania w kwietniu br., w auli Liceum, I Wystawy Artystów Goszcza.

W tym miejscu chciałbym podziękować pani dyrektor Liceum Marii Kopeć za pozytywną odpowiedź na nasze pytanie i przychylność dla naszego pomysłu. Dziękujemy też pani Danucie Hajnos, bez której nie byłoby dzisiejszego wernisażu: za jej otwartość i pomysłowość. Dziękuję uczniom, którzy pomogli zorganizować to przedsięwzięcie, szczególnie Kasi i Michałowi za ogrom pracy!

I dziękujemy Artystom, którzy poszukując epifanii piękna, chcieli nam to piękno podarować w swej twórczości artystycznej.

Życzę Państwu dzisiejszego wieczoru miłego odbioru wszelkich przejawów Sztuki i Piękna!

 

Artyści z Goszczyńskiego, których prace można było obejrzeć w Bursie.

ZUZANNA KUBOWICZ kl. 2d

Fotografią interesuję się od kiedy otrzymałam swój pierwszy aparat. Uchwycenie pięknego zachodu słońca, bezcenne uśmiechy innych ludzi.., słowem - zatrzymanie czasu za pomocą spustu migawki. Oprócz fotografii, którą uwielbia, maluje również i rysuje. Patrząc inaczej na otaczającą ją rzeczywistość, bierze pędzel, akwarele i tworzy.

DOMINIKA PETLIC kl. 2c

Jej ulubiona postać to Lucy Heartfilia z mangi Fairy Tail autorstwa Hiro Mashimy.
Zazwyczaj inspiracją do rysunków są postacie z mang, komiksów, filmów i seriali.

Patrycja Polak kl. 1c

W szczególności interesuje się grafiką, dlatego śledzi poczynania polskich grafików pracujących m. in. w Marvel Entertainment, gdzie sama chciałaby pracować. Jej zainteresowania to także game dev, a zwłaszczapolski rynek gier. Ma nadzieję, że w przyszłości uda się jej połączyć hobby ze studiami informatycznymi.

KLAUDIA KLOCEK kl. 2b
Rysunkiem na poważnie zajmuje się od 2012roku. Najchętniej rysuje ołówkami w stylu realistycznym. Największą radość sprawia jej tworzenie portretów.

"ANONIMOWA" kl. 2d
Gra na gitarze elektrycznej, słucha hard rocka, jest z humana, więc czasami coś tworzy.... Zazwyczaj wyraża tak uczucia i gwarantuje, że są one szczere.

ALEKSANDRA SZCZYPKOWSKA kl. 1d
Uwielbia język polski i interesuje się pisarstwem. W wolnych chwilach lubi rysować, czasem malować. Jej ulubionym tematem są postacie z komiksu pt. "Thorgal". Poza tym często rysuje zwierzęta oraz sylwetki ludzi. W przyszłości chciałaby tworzyć ilustracje do swoich książek.

WANDA MROSZCZAK kl. 1c
Interesuje się światami fantasy z przeróżnych źródeł-książek, filmów, seriali i gier. Staje się to częścią niej i w wielu przypadkach nawet nieświadomie do nich nawiązuje.

MONIKA KUMOR kl. 2c

Inspirację czerpie z komiksów, filmów, natury, a także ludzi, którzy mają w sobie "to coś".
Główną inspiracją jest dla niej kultura azjatycka.

ZOSIA MASŁOWSKA kl. 2b
Zosia lubi szczurki. Sztuką interesuje się w szerokim tego słowa znaczeniu, bawiąc się przy tym różnymi technikami. Używa wszelakich materiałów, a ponadto uwielbia słońce. Do stworzenia pracy pt. "To co drzewo widziało", zaintrygowało ją ścięte drzewo. Jak sama mówi, wracając ze szkoły, zauważyła je i postanowiła (cyt.) przytaszczyć do domu. Tej samej nocy 10-kilogramowy kawałek drewna został przez nią pomalowany.

JULIA KWAK kl. 2b
Wiele inspiracji czerpie z teologii. Jednym z jej zainteresowań jest poszerzanie wiedzy na temat religii obecnych jak i starożytnych czasów. Swoje grafiki najczęściej tworzy metodą pointylizmu, bynajmniej nie ogranicza się do tej jednej techniki. Kocha jeść.

KAMILA MOŻDŻEŃ kl. 2c
Lubi rysować i jak sama twierdzi "zaczyna jej to w miarę wychodzić". Dlatego dąży do tego, aby w przyszłości osiągnąć cele związane z tą umiejętnością. Motywacją do jej pracy są twórcy Internetu, którzy publikują swoje prace, a zarazem postępy na przestrzeni lat.

GABRIELA "Ilthin" SZEWCZYK kl. 2e
Rysuje od podstawówki, seryjnie pochłania książki (najczęściej jej ofiarą pada fantastyka wszelkiego rodzaju) i z zamiłowaniem zagrywa się w przeróżne gry (zwykle rpg i planszówki), co stanowi główne źródło inspiracji jej rysunków. Jeśli żyłaby w Śródziemiu, to z pewnością byłaby elfem (na razie zadowala się elficko brzmiącym pseudonimem). Strona internetowa z pracami: ilthin.deviantart.com

AGNIESZKA GALAROWICZ kl. 3g
Od 10 lat uczęszcza na zajęcia plastyczne w PCK. To właśnie tam rozpoczęła się jej przygoda z grafiką, jako technika druku. Inspiruje się codziennym życiem i otaczającą przyrodą.

HALSZKA FRYŹLEWICZ kl. 3d
Jej największą miłością jest malarstwo europejskie, którego historię poznaje hobbistycznie.
Jej inspiracje stanowi proza Waldemara Łysiaka, a jego "Malarstwo Białego Człowieka" sprawiło, że zaczęła interesować się sztuką. W 2017 r. brała udział w pisemnym i ustnym etapie okręgowym Olimpiady Artystycznej (z historii sztuki).

KATARZYNA JASIŃSKA kl. 2g

prace z cyklu: "Okładka ciekawsza od lektury". Malarstwem interesuje się od zawsze, jednak profesjonalnie zajmuje się nim dopiero od roku. Jej ulubionymi technikami są farby i ołówek. Na co dzień używa także pasteli i tuszu. Prace pokazane na wystawie w Bursie, powstały w ramach lekcji języka polskiego jako efekt tzw. przekładu intersemiotycznego. Wszystkie dotyczą lektur szkolnych...

DAWID SKÓBEL kl. 3
Jego hobby to fotografia oraz jazda na rowerze. W połączeniu tych pasji powstaje większość jego zdjęć. Zdarza mu się eksperymentować ze światłem i czasem naświetlania, co pozwala mu stworzyć coś zupełnie nowego, zaskakującego. Daje mu to najwięcej radości. Robił także zdjęcia na negatywach, które sam wywoływał. W tej chwili preferuje lustrzankę cyfrową.

Kuratorem tej wystawy był uczeń Goszcza i kolega artystów Michał Kuciński.